Svar: Transport i bus

13. oktober 2009

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mor

Det lyder dejligt med en skiferie :)

Med hensyn til transport i bus, så er reglen ligesom i almindelig personbil, at hvis der er en sikkerhedssele, skal den anvendes. I busser uden seler er der ikke krav om fastspænding.

Med hensyn til børn under 3 år og fastspænding i busser, hvor der er seler er reglerne her:

"Hvis der er særligt sikkerhedsudstyr (f.eks. barnestole) i bussen, skal børn under 3 år anvende det. Hvis ikke, behøver børn under 3 år ikke være spændt fast.

Børn under 3 år kan spændes fast i bussens hoftesele, hvis der ikke er særligt ...

Annonce

... sikkerhedsudstyr til rådighed. Det er bedre end at sidde løst" Citat, Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Bussen er et meget sikkert transportmiddel. Det er yderst sjældent, at børn kommer til skade i busser. Det skyldes blandt andet at busser ikke så let mister fart ved en kollision.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I mulighed for at medbringe eller leje sikkerhedsudstyr, er det naturligvis en fordel - her tænker jeg på en barnestol. Vær her opmærksom på at stolen skal være godkendt til montering i hoftesele, hvis der er siddeplads med hoftesele i bussen.

Jeg håber du kan bruge dette videre :)

Rigtig god rejse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor